
“Καμπανάκια” για την οικονομία από το εμπορικό ισοζύγιο
- July 9, 2024
- Posted in ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προβληματισμό προκαλεί και πάλι (με αφορμή τα στοιχεία Μαΐου και πενταμήνου 2024) η εξέλιξη της πορείας των εξαγωγών και βέβαια του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, αύξηση 13,6% σημείωσε το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας τον Μάιο εφέτος, με την αξία των εισαγωγών να υπερβαίνει σημαντικά εκείνης των εξαγωγών.
Ειδικότερα, από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις εμπορευματικές συναλλαγές προκύπτουν τα εξής:
Η συνολική αξία των εισαγωγών ανήλθε στο ποσό των 7.549,4 εκατ. ευρώ έναντι 7.067,6 εκατ. ευρώ τον Μάιο 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 6,8% (χωρίς τα πετρελαιοειδή υπήρξε μείωση κατά 373,1 εκατ. ευρώ ή 6,8%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία σημειώθηκε μείωση κατά 383,6 εκατ. ευρώ ή 7%).
Επίσης, συνολική αξία των εξαγωγών ανήλθε στο ποσό των 4.159,4 εκατ. ευρώ έναντι 4.082,3 εκατ. ευρώ τον Μάιο 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 1,9% (χωρίς τα πετρελαιοειδή καταγράφηκε μείωση κατά 212,7 εκατ. ευρώ ή 6,8%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία σημειώθηκε μείωση κατά 203,1 εκατ. ευρώ ή 6,5%).
Έτσι, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 3.390,0 εκατ. ευρώ έναντι 2.985,3 εκατ. ευρώ τον Μάϊο 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 13,6% (χωρίς τα πετρελαιοειδή παρουσιάστηκε μείωση κατά 160,4 εκατ. ευρώ ή 6,7%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία υπήρξε μείωση κατά 180,5 εκατ. ευρώ ή 7,6%).
Συνολικά, το α’ 5μηνο,η συνολική αξία των εισαγωγών ανήλθε στο ποσό των 35.390,7 εκατ. ευρώ έναντι 34.490,8 εκατ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 2,6% (χωρίς τα πετρελαιοειδή σημειώθηκε αύξηση κατά 593,9 εκατ. ευρώ ή 2,3%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία σημειώθηκε αύξηση κατά 570,2 εκατ. ευρώ ή 2,3%).
Η συνολική αξία των εξαγωγών ανήλθε στο ποσό των 20.970,7 εκατ. ευρώ έναντι 21.954,3 εκατ. ευρώ το α’ 5μηνο του 2023, παρουσιάζοντας μείωση 4,5% (χωρίς τα πετρελαιοειδή υπήρξε μείωση κατά 605,0 εκατ. ευρώ ή 3,9%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία παρουσιάστηκε μείωση κατά 545,5 εκατ. ευρώ ή 3,6%).
Έτσι, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου ανήλθε σε 14.420,0 εκατ. ευρώ έναντι 12.536,5 εκατ. ευρώ το α’ 5μηνο του 2023, παρουσιάζοντας αύξηση 15% (χωρίς τα πετρελαιοειδή σημειώθηκε αύξηση κατά 1.198,9 εκατ. ευρώ ή 11,9%, ενώ χωρίς τα πετρελαιοειδή και τα πλοία υπήρξε αύξηση κατά 1.115,7 εκατ. ευρώ ή 11,1%).
Το “σήμα” του ΚΕΠΕ
Να σημειωθεί, ότι, όπως αναφέρει σε πρόσφατη ανάλυσή του το ΚΕΠΕ, η συνολικά ευνοϊκή προοπτική που διαγράφεται για την ελληνική οικονομία, με βάση την παρούσα πρόβλεψη, βρίσκεται αντιμέτωπη με αρκετές προκλήσεις και αβεβαιότητες, οι οποίες σχετίζονται κυρίως με το διεθνές περιβάλλον και ειδικότερα με παράγοντες όπως οι αυξημένοι γεωπολιτικοί κίνδυνοι, η ασθενής εξωτερική ζήτηση, ο πληθωρισμός και τα επιτόκια.
Όπως αναφέρει το ΚΕΠΕ, η παρούσα οικονομική συγκυρία κυριαρχείται από τις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος, το οποίο χαρακτηρίζεται από χαμηλές αναπτυξιακές επιδόσεις και αυξημένους γεωπολιτικούς κινδύνους. Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας τους τελευταίους μήνες, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ εξακολουθούν να παραμένουν σε καθεστώς ασθενών ή και αρνητικών ρυθμών ανάπτυξης, επηρεαζόμενες από το αυξημένο κόστος διαβίωσης, τα υψηλά επιτόκια, το επιβαρυμένο κόστος παραγωγής, την έλλειψη ώθησης από την πλευρά της διεθνούς ζήτησης και την επιστροφή των δημοσιονομικών κανόνων.
Όπως αναφέρεται, ειδικότερα, οι προβλέψεις για την εξέλιξη του πραγματικού ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας υπόκεινται σε σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας, λόγω των σοβαρών κινδύνων που απορρέουν από τις γεωπολιτικές εντάσεις και την κλιματική κρίση, αλλά και των προκλήσεων που εξακολουθούν να παρουσιάζονται σε σχέση με τον πληθωρισμό και τα επιτόκια.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις, η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού και των επιτοκίων αναφοράς θα είναι σταδιακή, και επομένως οι πιέσεις στην αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και τις επενδύσεις θα εξακολουθήσουν.
Παράλληλα, νέες σημαντικές αβεβαιότητες και κίνδυνοι έχουν αναδυθεί λόγω της πολεμικής κρίσης στη Μέση Ανατολή, η οποία επηρεάζει, μεταξύ άλλων, τις προοπτικές του διεθνούς εμπορίου, την ομαλή λειτουργία των αλυσίδων αξίας και το κόστος μεταφοράς.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ/news247.gr