Τι δήλωσε ο Σταμάτης Κραουνάκης για την Άλκηστη Πρωτοψάλτη όταν έκοψε την “χοντρή” από τους στίχους του θρυλικού “Άδωνι”
- November 16, 2023
- Posted in UncategorizedΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Για μένα η Αλκηστις είναι το κορίτσι που καθόταν μπροστά στη βάρκα, κούναγε τα ποδαράκια της και της λέω, ετσι θέλω να πεις τη Σωτηρία της Ψυχής» είχε αποκαλύψει ο Σταμάτης Κραουνάκης σε παλιότερη συνέντευξή του.
Το άλμπουμ που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή στην καριέρα της είναι το «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ». Αποτέλεσε τον πραγματικό σταθμό που διαμόρφωσε την καλλιτεχνική και ερμηνευτική της ταυτότητα, ενώ ταυτόχρονα σηματοδότησε την έναρξη μιας σημαντικής συνεργασίας με το δίδυμο Κραουνάκη – Νικολακοπούλου. Κυκλοφόρησε στις 24 Σεπτεμβρίου του 1985, κάνοντας τεράστια εμπορική επιτυχία, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 75.000 αντίτυπα.
Ο δίσκος είχε χρόνους φυσικής γέννας. Διήρκεσε ακριβώς εννιά μήνες. Εφερε στο προσκήνιο οχτώ μεγάλες επιτυχίες της ερμηνεύτριας, τα κομμάτια των οποίων ακόμα και σήμερα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ρεπερτορίου της. Ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται τα «Η σωτηρία της ψυχής», «Τρεις άγγελοι», «Κιβωτός», το ομώνυμο «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ» και ο «Αδωνις». Η συνεργασία της με το δίδυμο των μεγάλων ελληνικών επιτυχιών έφερε νέα διάσταση στη μουσική , καθιστώντας αυτό το άλμπουμ ένα σημαντικό πυλώνα στην ιστορία της ελληνικής μουσικής.
«…που συχνάζουν τεκνά και φρικιά και αράζουν και αθλητές»
Οταν η Αλκηστις Πρωτοψάλτη ερμήνευε τον στίχο «…πάμε στον Άδωνι για καφέ», η Νέα Σμύρνη ήταν μια από τις πιο ελκυστικές γειτονιές της Αθήνας. Το ζαχαροπλαστείο «Αδωνις» στην κεντρική πλατεία έγινε σημείο αναφοράς, συνδυάζοντας την επιτυχία του Σταμάτη Κραουνάκη με την ανέμελη καθημερινότητα. Στο μαγαζί σύχναζαν προσωπικότητες όπως η Τζένη Βάνου, η Αλέκα Κανελλίδου, ο Γιάννης Σπάρτακος, ο Στράτος Διονυσίου και πολλοί άλλοι. Ήταν το αγαπημένο τους μέρος, όπου έπιναν τον καφέ τους, συζητούσαν, αγόραζαν γλυκά.
Κατά τη δεκαετία του ’90, ακόμα και οι μεταγραφές του Πανιωνίου επί Δενδρινού είχαν υπογραφεί μέσα στο «Αδωνις». Η εποχή του τραγουδιού, με τον συνδυασμό της μουσικής και των στίχων του Κραουνάκη, αποτύπωσε μια ανέμελη καθημερινότητα που συνδέθηκε μ’ ένα μοναδικό μέρος και ένα ιδιαίτερο τραγούδι. Φυσικά, υπήρχαν και εκείνοι που είχαν αντιδράσει αρνητικά στους στίχους, ιδιαίτερα στο σημείο που αναφέρεται «που συχνάζουν τεκνά και φρικιά και αράζουν και αθλητές», καθώς για κάποιους αυτό φαίνεται να ακουγόταν σαν δημόσιο ψωνιστήρι, που ίσως τους σκανδάλιζε για εκείνη την εποχή. Από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια και φαίνεται να το έχει η μοίρα αυτού του τραγουδιού να ξεσηκώνει αντιδράσεις.
«Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του»
Τα τελευταία χρόνια, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Αλκηστις Πρωτοψάλτη έχουν απομακρυνθεί. Η απόσταση αυτή άρχισε να παίρνει δημόσιες διαστάσεις, όταν η βραβευμένη ερμηνεύτρια διάλεξε να εκφράσει τη συμπαράστασή της στον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Τραγουδώντας επάνω σ’ ένα φορτηγό του δήμου Αθηναίων, διασχίζοντας διάφορες γειτονιές, η Πρωτοψάλτη προσπαθούσε να ενώσει τον κόσμο που έμενε απομονωμένος στα σπίτια του.Το θέμα ήταν πως τραγούδησε και έξω από το Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό να βγαίνει έξω και να την συγχαίρει για την πρωτοβουλία.
Αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν συμφώνησαν µε τη συναυλία αυτή.
Ενας από αυτούς ήταν και ο Σταµάτης Κραουνάκης, ο οποίος εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά του γράφοντας αρχικά στον προσωπικό του λογαριασµό στο Facebook: «Οταν γράφαµε αυτό το τραγούδι “Τα πιο ωραία λαϊκά”, δεν φανταζόµασταν αυτήν την πιθανότητα. Εξω από το Μαξίµου µε δεξιά κυβέρνηση. Το λιγότερο που µπορώ να πω, αφού χοροπηδά Κούλης και Μπακογιαννέικο, είναι να πληρώσουν µε το επίδοµα και όσους έχουν αφήσει απόξω. Δηµιουργούς, µουσικούς, συγγραφείς και εικαστικούς. Δεν θα δεχτώ σχόλια που προσβάλλουν την Αλκηστη. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του».
Πώς η «χοντρή νευρικιά» του Κραουνάκη εγινε μόνο «νευρικιά»
Παράλληλα, η απόσταση ανάμεσά τους φαίνεται να διευρύνθηκε περαιτέρω με την απόφαση της Πρωτοψάλτη ν’ αποσύρει τη λέξη «χοντρή» από τους στίχους του τραγουδιού «Άδωνις» του Σταμάτη Κραουνάκη, ως έκφραση διαμαρτυρίας εναντίον του bodyshaming. Κάτι που πρόσεξαν πολλοί από τους θεατές που έδωσαν το παρόν στη μουσική παράσταση που ετοίμασε πριν από μερικε΄ς ημερες η Αλκηστις Πρωτοψάλτη και ο Γιώργος Νταλάρας στο Παλλάς.
Όταν ο Κραουνάκης κλήθηκε από δημοσιογράφους να σχολιάσει το γεγονός κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της νέας του δουλειάς «Τίγρης», είπε: «Σιχαίνομαι τη λέξη “body shaming”. Θα απαντήσω για να μη λυσσάξετε. Κάθε ερμηνευτής στη ζωντανή απόδοση των τραγουδιών έχει το δικαίωμα να πειράξει οτιδήποτε. Εγώ κάθε φορά που λέω το τραγούδι στη λέξη χοντρή τη δείχνω τη χοντρή και όλες οι χοντρούλες από κάτω ενθουσιάζονται. Είναι ένας στίχος που γράφτηκε για άντρα και είναι υπαρκτό πρόσωπο. Αυτό είναι μία προσωπική της άποψη, θεωρεί ότι κάτι φταίει και δεν κάνει να λέμε τους ανθρώπους χοντρούς και τα λοιπά… αλλά το τραγούδι είναι σαράντα ετών και είναι αθώο. Ας κάνει ό,τι θέλει, δεν με νοιάζει. Δεν επικοινωνώ με την κυρία Πρωτοψάλτη μετά το φορτηγό του Δήμου Αθηναίων, ούτε κι εκείνη μαζί μου. Την αγαπώ και δεν με νοιάζει».
πληροφορίες από το ethnos.gr