• NEWSROOM
  • LATEST NEWS
    • LATEST NEWS
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΑΙΔΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
    • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
    • ΕΓΡΑΨΑΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • VIDEOS
  • LIFE PLUS
    • LIFE PLUS
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • STORIES
    • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • PODCAST
    • ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

  • NEWSROOM
  • LATEST NEWS
    • ΕΛΛΑΔΑ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΑΙΔΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
  • ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
    • ΕΓΡΑΨΑΝ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  • VIDEOS
  • LIFE PLUS
    • ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
    • STORIES
    • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • PODCAST
    • ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑ

Γιατί τα φρούτα και τα λαχανικά σήμερα, είναι λιγότερο θρεπτικά

  • January 30, 2025
  • Posted in ΥΓΕΙΑ
  

Τα πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά στην αγορά εξακολουθούν να μοιάζουν ελκυστικά για όσους θέλουν να ακολουθήσουν μια υγιεινή διατροφή, παρά τη μειωμένη συγκριτικά με το παρελθόν, θρεπτική αξία τους.

Τα τελευταία 70 χρόνια όλο και περισσότερες μελέτες δείχνουν, ότι φρούτα, λαχανικά και δημητριακά που καλλιεργούνται σήμερα, περιέχουν λιγότερες πρωτεΐνες, ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο, ριβοφλαβίνη και βιταμίνη C, από αυτά που καλλιεργούνταν πριν από δεκαετίες.

Στην ανασκόπηση της επιστημονικής βιβλιογραφίας, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Foods, αυτή η μείωση χαρακτηρίζεται «ανησυχητική» και «η μεγαλύτερη πρόκληση για την υγεία των μελλοντικών γενεών».

Οι επιστήμονες αποδίδουν τη ρίζα του προβλήματος στις σύγχρονες γεωργικές διαδικασίες, που αυξάνουν τις αποδόσεις των καλλιεργειών, αλλά διαταράσσουν την υγεία του εδάφους.

«Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν, ότι αυτό που τρώνε έχει [θρεπτική] αξία, όταν και ο τρόπος με τον οποίο εκτρέφεται, είναι σωστός. Ανοίγει μια νέα επιτακτική συζήτηση για τον μέσο άνθρωπο, να ενδιαφέρεται για τις γεωργικές πρακτικές. Δεν έχουμε την πολυτέλεια, να χάνουμε καλλιεργήσιμη γη, καθώς αυξάνεται ο πληθυσμός. Πρέπει να αποτρέψουμε περαιτέρω ζημιές και να εργαστούμε για την αποκατάσταση της γονιμότητας στα ήδη υποβαθμισμένα εδάφη» αναφέρει η επιστήμη.

Οι βασικές αιτίες

Οι σύγχρονες αγροτικές πρακτικές: Aυξάνουν τις αποδόσεις των καλλιεργειών, αλλά μειώνουν τη θρεπτική τους αξία, κατέληξαν οι μελετητές. Οι άνθρωποι σήμερα καταναλώνουν λιγότερο θρεπτικά τρόφιμα σε σύγκριση με τις προηγούμενες γενιές. Η άρδευση, η λίπανση και οι εντατικές μέθοδοι καλλιέργειας διαταράσσουν τη σχέση των φυτών με τους μύκητες του εδάφους, μειώνοντας την απορρόφηση θρεπτικών συστατικών.

Οι επιστήμονες αποδίδουν τη μειωμένη θρεπτική αξία στα φρούτα και τα λαχανικά, στις σύγχρονες γεωργικές διαδικασίες / Φωτ.: Unsplash

Αυξημένο Διοξείδιο του Άνθρακα (CO₂): Επηρεάζει τη σύσταση των φυτών, αυξάνοντας την περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες αλλά μειώνοντας πρωτεΐνες, σίδηρο και άλλα μικροθρεπτικά συστατικά Το αποτέλεσμα είναι η ανησυχητική πτώση βασικών θρεπτικών στοιχείων

Έρευνα του 2004 κατέγραψε μειώσεις έως και 38% σε βιταμίνες και μέταλλα σε 43 είδη λαχανικών και φρούτων.

Σημαντικές απώλειες παρατηρούνται σε ασβέστιο (μπρόκολο, λάχανο), σίδηρο (σέσκουλα, αγγούρια) και βιταμίνη C (σπαράγγια, γογγύλια). Η ίδια τάση παρατηρείται και σε σιτηρά, με μείωση 23% σε πρωτεΐνες στο σιτάρι μεταξύ από το 1955 έως το 2016.

Επιπτώσεις στη δημόσια υγεία

Η πρόσληψη θρεπτικών στοιχείων, επηρεάζει την άμυνα του οργανισμού ενάντια στις χρόνιες παθήσεις. Πληθυσμοί, των οποίων η διατροφή που βασίζεται σε δημητριακά, όπως το ρύζι και το σιτάρι, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο ελλείψεων σε σίδηρο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Η μείωση θρεπτικών συστατικών επηρεάζει επίσης το κρέας και τα ζωικά προϊόντα, καθώς τα ζώα τρέφονται με λιγότερο θρεπτικές ζωοτροφές.

Η προτεινόμενη λύση

Ως προτεινόμενη λύση, παρουσιάζεται η όσο το δυνατό λιγότερη κατεργασία του εδάφους, εναλλαγή καλλιεργειών, χρήση φυτών κάλυψης για τη διατήρηση της γονιμότητας του εδάφους.

Διατροφή με Ποικιλία Τροφών: Η κατανάλωση διαφόρων φρούτων, λαχανικών και δημητριακών βοηθά στη μείωση των ελλείψεων σε θρεπτικά στοιχεία.

Παρά τη μείωση των θρεπτικών συστατικών τους σήμερα, τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά παραμένουν εξαιρετικά ωφέλιμα για την υγεία και η ένταξή τους στην καθημερινότητα ως βάση της διατροφής μας, είναι απαραίτητη. Ωστόσο, για να απολαμβάνουμε όλα όσα έχουν να προσφέρουν στον οργανισμό μας, είναι κρίσιμο, να υιοθετηθούν βιώσιμες γεωργικές πρακτικές, που θα προωθήσουν τη διατήρηση της ποιότητας των τροφίμων και της δημόσιας υγείας.

Φωτo: Unsplash

Με πληροφορίες από National Geographic

 

Related Posts

0 comments
ΥΓΕΙΑ

Πόση άσκηση είναι αρκετή για να μειώσουμε τον καρδιαγγειακό κίνδυνο; Νέα μελέτη δίνει την απάντηση

0 comments
ΥΓΕΙΑ

Θρόμβωση: 7 σιωπηλά συμπτώματα που πρέπει να προσέξετε

0 comments
ΥΓΕΙΑ

Καρκίνος του παγκρέατος: Ελπιδοφόρα μηνύματα από εξατομικευμένο εμβόλιο mRNA

0 comments
ΥΓΕΙΑ

Συνθετικό μόσχευμα δίνει ελπίδα για παιδιά που γεννιούνται χωρίς οισοφάγο

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Με φόντο τον Ναό του Απόλλωνα η κεντρική εκδήλωση του Δικτύου Πόλεων του Αποστόλου Παύλου στην Αρχαία Κόρινθο

  • June 14, 2026
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Δημοτικό Σχολείο Αρχαίας Κορίνθου: Τι κρύβεται πίσω από το μήνυμα Σταυρέλη: «Θα σας ξεσκεπάσω όλους» – Ποιοι δεν θέλουν το έργο;

  • June 14, 2026
  • ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

Εγκρίθηκε το Καταστατικό του Δικτύου Πόλεων «Διαδρομή του Αποστόλου Παύλου» με έδρα τον Δήμο Κορινθίων

  • June 14, 2026
  • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Koρινθία: Διημερίδα της Περιφέρεια Πελοποννήσου για την πολυδιάστατη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμ

  • June 14, 2026
  • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

«Οι μαθητές του Λεχαίου τραγούδησαν τον Μίκη Θεοδωράκη και συγκίνησαν το κοινό»

  • June 14, 2026
  • ΕΛΛΑΔΑ

Σήμερα το 16ο Αντάμωμα Σαρακατσαναίων Πελοποννήσου – Γιορτή παράδοσης, μουσικής και πολιτισμού

  • June 14, 2026
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Άμεση αντιμετώπιση δύο πυρκαγιών από κεραυνούς στα Γεράνεια Όρη

  • June 14, 2026
  • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Με συνάντηση του Δικτύου Πόλεων του Αποστόλου Παύλου ξεκίνησαν τα Παύλεια 2026 στην Κόρινθο

  • June 13, 2026
  • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Επικοινωνία

JennysWorld: info@jennysworld.gr

Τζένη Σουκαρά: soukarat@gmail.com